Встъпване в делови взаимоотношения: „Опознай своя клиент“

Съгласно разпоредбите на Закона за мерките срещу изпиране на пари (ЗМИП) задължени лица по смисъла на чл. 4, т. 9 и т. 10 от същия са колективните инвестиционни схеми (КИС/Договорни фондове/Фондове) и управляващите дружества, които са получили лиценз при условията и по реда на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране (ЗДКИСДПКИ).

Като задължение лица по ЗМИП преди да встъпи в договорни взаимоотношения с потенциален клиент, всяко управляващо дружество следва да мине през процесите по „опознаване“ на самото лице/клиент и на неговите представители или пълномощници (в случай, че има такива).

„Опознай своя клиент“, по-широко разпространен и познат като KYC, идващо от английското наименование „Know Your Customer“, е процес, който се използва в сектора на финансовите услуги (и не само), за да бъде идентифициран потенциален клиент, да се добие представа за целта и характера на деловите взаимоотношения, неговото финансовото състояние, а с помощта на получената информация и да се определи нивото на индивидуалния му рисков профил от гледна точка на превенцията срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма (ИП/ФТ).

За да бъде изпълнен KYC процеса, дружествата обичайно изискват попълването на нарочни въпросници, декларации и предоставянето на документи и информация, с цел удостоверяване и проверка на получената информация от клиента. Всяко дружество съобразява своя KYC процес с приложимото местно и европейско законодателство и по никакъв начин не накърнява правата на лицето обект на „опознаване“.

KYC процесът следва да бъде изпълнен преди да се встъпи в договорни отношения с клиента или да се допусне от страна на дружеството да бъде изпълнена случайна операция или сделка от негова страна. Докато дружеството не е изискало и събрало всички изискуеми данни и документи от потенциалния клиент, не е установило тяхната безпрецедентна актуалност и достоверност, не е твърдо убедено в надеждността на клиента, обект на „опознаване“, не следва да предприема никакви действия. Ако клиентът откаже да предостави относими данни и информация на дружеството, което би довело до невъзможност за успешното приключване на KYC процеса от негова страна, то предоставяне на услугата следва да бъде отказано.
Необходимо е клиентите да са наясно, че KYC не е еднократен процес. Дружествата са задължени да правят редовен преглед на актуалността на клиенските данни, непрекъснато наблюдение на активностите на своите клиенти и съответствието с наличната информация за тях.

От една страна KYC процеса осигурява защита на бизнеса и запазване целостта на финансовата система, както на държавно, така и на международно ниво. От друга целта му е и допълнително изграждане на чувство на сигурност и доверие при клиентите, чрез отговорно обработване на тяхната информацията. Удостоверяването на самоличността на клиента спомага за защита от евентуални злоупотреби с неговата самоличност, в случай на опит за измама с нея и с неговите инвестиции.