Опознай своето управляващо дружество

Знаете ли кои са основните отдели в едно управляващо дружество? Знаеш ли какви са ежедневните отговорности на служителите в тях?

Доверието може да бъде описано като вяра в действията на другиго и в това, че ще положи старание да запази нашия интерес ненакърнен. Довериетое и най-важният актив, който притежава едно управляващо дружество. Прозрачността е един от стълбовете на доверието и днес ще разгледаме основните отдели в едно управляващо дружество и основните функции, които изпълняват.

Отдел “Анализи и инвестиции”

Основните функции на този отдел са свързани с изготвянето на анализи и предложения във връзка с вземането на инвестиционни решения при управление на портфейли и представянето им за разглеждане и одобрение. Изготвя инвестиционната политика за всеки портфейл управляван от УД, съобразена с рисковия му профил и съответните инвестиционни ограничения. Изготвя макроикономически анализи, както и анализ на капиталовия пазар, включително на конкретни ценни книжа както и изготвяне на прогнози относно динамиката на цените им. Изготвя инвестиционни консултации, доклади, отчети и др.

Отдел “Управление на портфейли”

Основните функции на този отдел са свързани с активното управление на индивидуалните портфейли на клиенти и договорните фондове управлявани от УД. Изпълнява конкретни инвестиционни решения, съгласно приетата инвестиционна политика за всеки портфейл поотделно. Подава поръчки и сключва сделки, съгласно дадените лимити и правомощия. Води и съхранява дневник, съдържащ данни за всяка поръчка и сделка по управление на портфейла на управляваните Фондове от УД. Наблюдава ежедневно пазарите на финансови инструменти. Изчислява нетната стойност на активите на управляваните Договорни фондове. Изготвя отчет за дейностите по управление на портфейла, за всеки клиент, чийто портфейл УД управлява.

Отдел “Фронт офис – Договорни фондове”

В компетенциите на отдела се включват дейности по продажба и обратно изкупуване на акциите на Клиент – инвестиционно дружество от отворен тип (ИД), както и продажба и обратно изкупуване на дялове на управляван договорен фонд в това число и НДФ. Извършват всички оперативни действия, свързани с обработка на документацията по изпълнение на поръчките, изпращане на съответните нареждания, потвърждения и уведомления до банката-депозитар. Води и съхранява дневник за поръчките за покупка/записване и обратно изкупуване на акции/дялове на управлявани фондове.

Отдел “Бек Офис – Административно обслужване”

Основните функции на този отдел са свързани с обработване на документацията по изпълнение на инвестиционните решения (нареждания) както и отразяване на актуалната информация по подадените поръчки и сключените сделки в програмния продукт на УД. Участва в подготовката на  всички документи и данни за разкриване на информация за обстоятелства, свързани с портфейла или дейността на Клиентите, които е необходимо да се представят в КФН, в Централния депозитар, на регулираните пазари, както и в съответните регулаторни органи, ако това е предвидено в специалните закони или договорите с Клиенти.

Отдел “Счетоводство”

В компетенциите на отдела е текущото счетоводство на УД и Договорните фондове, с отразяване последователно на всички промени във финансовите позиции на Дружеството и отчитане състоянието на активите и пасивите, приходите и разходите. Съставя финансовите отчети на УД и фондовете, контролира финансовото им състояние, като извършва периодични проверки на финансовите отчети. Изготвя отчети за капиталовата адекватност и ликвидност на УД. Предоставя счетоводна информация и изготвя необходимите отчети и справки за КФН, БНБ, НАП и НОИ.

Звено „Нормативно съответствие”

Основна функция на звеното е да осъществява вътрешен контрол за законосъобразното и правилно осъществяване на дейността на УД в съответствие с приложимите закони, регламенти от ЕС, подзаконовите нормативни актове по тяхното прилагане, специалното законодателство, Устава на дружеството и другите вътрешни актове, включително сключените договори за управление, правилата на управляваните договорни фондове и други. Осъществява постоянно наблюдение и оценява адекватността и ефективността на мерките и процедурите. Предоставя съвети и подпомага лицата, отговорни за извършваните от дружеството услуги и дейности, с цел гарантиране на осъществяването им в съответствие с изискванията на законите.

Звено “Управление на риска”

Звеното функционира независимо от оперативните звена на УД, и отговаря за разработване и прилагане на системата за управление на риска на всеки Фонд. Гарантира съответствието с одобрената вътрешна система за ограничаване на риска, включително с нормативно определените лимити за стойността на общата рискова експозиция и риска на насрещната страна. Извършва периодични стрес тестове на ликвидността и сценарийни анализи, с цел подготовка за извършване на действия в случай на настъпване на рисковете, възникващи от потенциални промени в пазарните условия, които може да повлияят неблагоприятно на фонда.

Съвет на директорите на УД

Съветът на директорите на УД осъществява надзорни функции по отношение дейността на всички служители и отдели в УД, като има контролни правомощия да проверява спазването на всички нормативни изисквания по отношение дейността на УД и неговите служители, вътрешните правила и актове на УД, уставите/правилата, проспектите и другите вътрешни актове на управляваните фондовете, инвестиционни дружества от затворен тип и клиенти, както и да предприема действия по констатиране и отстраняване на нарушения и санкциониране на отговорните за това лица. Разглежда доклади, отчети, извършва оценка, контрол и периодичен преглед на вътрешните правила и процеси в УД.

Зад всеки отдел стоят отдадени професионалисти, които ежедневно се стремят да взимат най-добрите решения, така че Вашите инвестиции да се управляват оптимално. Различните контролни механизми затвърждават сигурността и спазването на най-добрите практики. В блога разгледахме само част от дейностите, които извършват отделите в едно управляващо дружество, като може да има разлика в наименованията на отделите и техния брой в различните управляващи дружества. Изчерпателна информация може да откриете в „Правила за вътрешната организация и вътрешния контрол“ на съответното УД.