Макроикономически фактори – част 1

Познаването и анализа на макроикономическите индикатори е едно от уменията, които институционалните инвеститори, управляващи капитал, е задължително да притежават.

Макро показателите могат условно да се систематизират в три групи.

Най-многобройна е групата на традиционните, бизнес индикатори, например:

зависимостите в стопанския стокооборот на ниво сектори и ндустрии, отчетите от ресорните министерства за индустриалното производство, строителството, складовите наличности, пазара на труда, продажбите на дребно, сантимента на настроението /увереността и очакванията/ на потребителите измерен през т.нар. потребителско доверие и др.

Освен гореспоменатите макро-индикатори по сегменти, съществуват редица важни статистически измерители, които корелират пряко с тенденциите на гореописаните стопански данни, влияят им и могат да бъдат прогнозирани с голяма доза увереност.

Това са данните за монетарната политика регулираща търсенето и предлагането на паричните излишъци, производствената и потребителската инфлации, състоянието на кривата на доходностите при облигациите, балансът на централната банка, подценеността или надценеността на акциите на капиталовите пазари, паричните потоци външен капитал, които се вливат в икономиката /вкл. на паричните, капиталовите и дълговите пазари/ и т.н.

Третата група макро-индикатори са свързани силно с политическо-икономическата линия на правителството. Това са: бюджетният дефицит, тарифите, акцизите, данъчното облагане, емисионният календар на финансовото министерство и дори в някаква степен търговският дефицит.

Полезността на познанията за гореспоменатите измерители е важна и за т.нар. индивидуални инвеститори.

По долу  са описани популярните индикатори които могат да се срещнат в коментарите и анализите в специализираните и финансовите медии, групирани по описаният по-горе метод.

За модел са използвани макро-измерители от Еврозоната и САЩ.

Група 1 – Бизнес  Индикатори

Раздел 1.1.  Свързани с Производството, Услугите, Суровините, Регионалната активност и т.н./

 АгрегираниОписание
1ISM Manufacturing IndexИндикаторите от този сегмент отразяват на глобално ниво /за САЩ или Еврозоната/ в какво състояние е производствения сектор или сектора на услугите. ISM и PMI индексите представляват статистически проучвания на база анкета –въпросник до водещите дружества в горните два сектора /между 300 и 600 в зависимост от посочения индекс/. В този въпросник са включват изследвания за очакванията за поведението на икономическите субекти – бизнес партньори или клиенти, тренда на продажните и производствените цени, очакванията за сантимента за развитието на бизнес-средатана партньорите и клиентите в краткосроен план. Стойности под 50 се считат за такива показващи тенденция към охлаждане на икономиката. Стойности над 50 с възприемат като позитивни – експанзионистични. Eurozone ZEW Economic Sentiment е индекс за настоенията на икономическите субекти в еврозоната и по-скоро прилича на сантимент индикатор с бъдеща насоченост отколкото на статистически измерител. Важно е да се отбележи, че основната част от гореописаните индикатори се считат за т.нар. Leading Indicators, т.е. с особена важност както за капиталовите така и за дълговите пазари.
2ISM Non Manufacturing Index
3S&P Global Manufacturing PMI Index
4PMI Composite Flash
5Eurozone Manufacturing Purchasing Managers Index (PMI)
6HCOB Eurozone Composite Purchasing Managers Index (PMI)
7Eurozone Services Purchasing Managers Index (PMI)
8Eurozone Industrial Production MoM
9Eurozone ZEW Economic Sentiment
 ИндустриалниОписание
10Industrial ProductionИндикаторите от този сегмент отразяват промените в конкретни производствени сегменти. За водещи индикатори се считат единствено индикатори № 16 и №17. Индикатор № 18 е свързан с производителността и себестойността на произведеният продукт / услуга. Капиталовите и дълговите пазари не реагират толкова енергично на анонсираните стойности, но тенденциите са обект на анализ в съответните финансови институции.
11Capacity Utilization
12Construction Spending
13EIA Petroleum Status Report
14Factory Orders
15Business Inventories
16Nondefense Capital Goods NO
17Consumer DGNO
18Nonfarm Productivity and  ULC
 РегионалниОписание
19Empire State Mfg SurveyРегионалните бизнес индикатори са сходни с т.нар. ISM и PMI индексите, но се отнасят за най-важните области с концентрирана икономическа активност в САЩ и Еврозоната. В таблицата са посочени само такива от САЩ, но в Еврозоната важно значение имат индексите за микроикономики като  например Бавария. Инвестиорите реагират енергично на промените в стойностите, защото подразделите в публикуваните доклади показват трендовете в редица важни направления /инфлация, търсене и предлагане на отделни услуги и стоки, сантимент с краткосрочен хоризонт/
Раздел 1.2.  Свързани с Пазара на труда, Потребителите и Видовете потребление

 Пазар на трудаОписание
22Jobless ClaimsСвързаните с пазара на труда индикатори са в топ категорията по важност /заедно с паричната политика на FOMC и ECB/. Състоянието на безработицата, новонаетите през месеца, свободните рабтни места и седмичните данни за търсещите помощи за безработни пряко рефлектират на макро-индикаторите за потребителското доверие, продажбите на дребно, склонността към спестяване, инфлацията, инвестиционната активност и други важни аспекти на съответната икономика. В пероди на експанзия колечеството новонаети расте, а стойността на безработицата спада. В периоди на охлаждане се наблюдават обратните процеси. Всички индикатори от описаната група се следят с особено внимание от инвеститорите. Дори и малки колебания могата да предизвикат  сериозни движения на пазарите, да стартират корекции и да прераснат дори в бичи или мечи средносрочни тендеции.
23Nonfarm Payrolls
24Unemployment Rate
25Participation Rate
26JOLTS
 Пазар на труда – аналитична статистикаОписание
27Average Hourly Earnings – Y/YСтойностите на нарастването на заплащането е водещ индикатор, тъй като е пряко свързан с инфлацията. От друга страна от този индикатор /в комбинация сс индикатор №28/ инвеститорите добиват представа каква е температурата на търсенето и предлагането на работа в съответните видове бизнес. Горното може да бъде проектирано като тренд за нарастването на индикатор №27, защото ако не достигат работници в дадена индустрия това би означавало повишаване на предлаганото заплащане и с отложен във времето ефект, може да се появи инфлационен натиск
28Av Workweek – All Employees
 Потребителско довериеОписание
29Consumer SentimentИндикаторите за потребителското доверие също са водещи индикатори. Несъмнено настоенията сред потребителите са най-точният предвесник на бум или срив при търсенето на определени стоки или услуги, склонността към спесяване, неплащането на определени групи сервиз, просрочването по кредитни карти и т.н. Легендарният инвеститор У.Бъфет счита тази група измерители за една от най-важните при взимането на решения в стратегически план. Индикатор № 33 отразява т.н /PCE/ Personal Consumer Expenditures и може да се тълкува едновременно като сантимент индикатор и като инфлационен индикатор. Важно е да се знае, че Федералният резерв на САЩ го счита като водещият измерител на инфлацията в САЩ.
30Retail Sales
31Consumer Confidence
32Personal Income and Outlays
33PCE
 Строителство / Недвижими имотиОписание
34S&P HPI Composite 20Индикаторите за пазара на недвижимите имоти са важни за състоянието на потребителите. Например: повишената активност индикира по-големи разходи за обзавеждане, ремонти и услуги и е знак за добро здраве на консуматорите и на икономиката като цяло. Нарастването на цените в основните урбанистични зони /Индикатор №34/ е вожен индикатор за продажбите на дребно, търсенето на услуги свързани с недвижимите имоти , повишаване на благосъстоянието на населението, повишаване на склонността за инвестиране на капиталовите и дълговите пазари.